SPARK Makersfestival 2018

De derde editie van het SPARK Makersfestival in de eerste Den Bosch Data Week is succesvol verlopen. Van VR-belevingen tot rijdende bureaustoelen, van interactief ballengooien tot biohacking, het was allemaal te zien en te beleven tijdens het festival. Ruim achthonderd bezoekers werden geïnspireerd door data-toepassingen en ideeën.

Tussen de deelnemers bevond zich ook multimedia kunstenaar Jonas Vorwerk. Vorig jaar won hij de Foederer Talent Award, op het makersfestival toonde hij zijn kunstwerk LOOPS. Vijf interactieve wielen die licht en geluid gaven, werden aangezwengeld door bezoekers zodat de energie vrijkwam. Ook Cadmes, Mark3D en Layrs3D Printing die vorig jaar ook aanwezig waren, toonden 3D printers en VR-belevingen. Het transitiespeelplein van kunstenaarscollectief GrijsGroenGeel stal de show door het op een speelse manier om te gaan met energietransitie. Verderop in het souterrain kon je even relaxen op zitzakken met een heerlijk klassiek muziekje terwijl je hartritme werd gemeten.

De bezoekers, jong en oud, vermaakten zich met robot Pepper die highfives gaf aan de kinderen en een dansje waagde. In de kapel van de Mariënburg voor het altaar bevond zich de SPORT & DATA Plaza met veel interactieve spelletjes zoals springen op een trampoline terwijl via het horloge van Wanderwatch de springhoogte zichtbaar werd. Ook was er ruimte om op een ludieke manier de game Candy Crush van Kunstenaar Thijs Eerens te spelen.

De absolute topper deze dag was de expertmeeting over Biohacking. Hoe geef je een upgrade aan je lichaam? Is dit echt de toekomst? Een zaal vol enthousiaste bezoekers zagen hoe er live een chip werd geplaatst in het lichaam van één van de aanwezigen. Op naar een vierde editie, want wat ons betreft ‘DATA DOES IT’.

Een selectie van dé makers van het SPARK Makersfestival 2018

Jonas Vorwerk (Multimedia kunst)

Jonas is een echte multimedia-kunstenaar die inmiddels diverse prijzen in wacht heeft gesleept en bekend is o.a. van GLOW Eindhoven met zijn shows. Hij zoekt met zijn shows digitale en analoge interactie met het publiek. Speciaal voor de Den Bosch Data Week zal hij op het SPARK Makersfestival een nieuw kunstwerk tonen. Meer informatie, check zijn website of het filmpje.

Digiwell/Patrick Kramer (biohacking-bodyhacking)

In Europa zien we biohacking vooral als het hacken van het lichaam voor fitness- en gezondheidsdoelstellingen. In de opinie van Patrick Kramer zijn er daarnaast nog drie andere biohacking-benaderingen: 3D bioprinting, DNA-hacking en bodyhacking met slimme implantaten. Patrick Kramer zal op 3 november om 14.30 uur inspirerend vertellen over biohacking, ofwel bodyhacking in een speciaal georganiseerde expertmeeting bij JADS. Hoe upgrade je een mens? Van op de huid naar onder de huid. Kom zeker luisteren naar deze inspirerende man met zijn vernieuwende visie op data. 

Voor meer informatie, check hier de website.

Leds Lead (stat-ups met sportlicht)

Ledslead ontwikkeld een slimme stoeptegel die een route uitzet waarbij hardlopers een tempo kunnen instellen door middel van een applicatie. Als het tempo is ingesteld verspringt er een licht van stoeptegel naar stoeptegel in de snelheid van het aangegeven tempo. De stoeptegels zullen dan achter elkaar op het juiste moment oplichten. De gebruiker krijgt dan constant feedback over hoe hard hij/zij moet rennen en wordt zo gemotiveerd om het lampje bij te houden. Het systeem creëert als het ware een “hardloop-maatje” of een virtuele tegenstander die de renner uitdaagt of pusht naar zijn/haar doelen.

Kijk hier voor het filmpje en de website.

No1Robotics (Robot PEPPER)

PEPPER IS PRESENT OP HET MAKERSFESTIVAL. HIJ ZAL DEZE DAG ALS PERSONAL ASSISTENT DIENEN VOOR DE VELE BEZOEKERS!

Robot PEPPER is een sociale servicerobot en is helemaal ontworpen voor sociale interactie. Pepper speelt al een grote rol in de zorg op dit moment, maar kan ook dienen voor activering en fun. Onlangs is Robot Pepper in gebruik genomen door MMC Ziekenhuis in Veldhoven op de PiPo polis. In samenwerking met het MMC ziekenhuis in Veldhoven en het Catharina ziekenhuis in Eindhoven, ontwikkelt No1Robotics een applicatie voor de robot, die kan helpen met het onderwijzen en kalmeren van kinderen die het ziekenhuis bezoeken met stoelgang- en blaasproblemen. Pepper geeft kinderen uitleg waarom stoelgang- en blaasproblemen voorkomen en hoe dit opgelost kan worden. Uitleg wordt vocaal gegeven of door middel van visuele media zoals videos en presentaties. Pepper betrekt kinderen ook met een interactieve quiz.

Alvast kennismaken met Pepper? Bekijk dan hier het filmpje en de website.

Thijs Eerens (SPORT & DATA PLAZA: KendieKrush)

Thijs Eerens is een creatieve technoloog. Na zijn studie Elektrotechniek en Industrial Automation Technology studeerde hij Mediatechnologie aan de Universiteit van Leiden. Hij komt met zijn uitvinding KendieKrush naar het makersfestival. In deze installatie komt het alom bekende CandyCrush tot leven waarin vier spelers met echte CandyCrush snoepjes aan de haal gaan. Ze bouwen met de fysieke snoepjes een gedeelte van het scherm na, waarna er snoepje gelanceerd wordt. Kom gamen en test je behendigheid, teamwork en inzicht. Dit fysieke gamespelletje staat vooral garant voor veel gezelligheid. Meer informatie: www.thijseerens.com.

 

 

Fun with Balls (SPORT & DATA Plaza: interactief squash veld)

Een innovatief en interactief squash court, zo is Fun with Balls te typeren. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden zoals het spelen van een interactief potje voetbal tegen je favoriete spelers. En dit alles op professioneel niveau met eindeloze mogelijkheden met onmiddellijke feedback, statistieken en een gedetailleerde gegevensanalyse.  Hiermee kunnen professionals toegang krijgen tot hun bewegingen en schoten op de baan en ze daarna gebruiken om ze tijdens eigen trainingen te verbeteren. Bekijk hier de website.

Fun with balls staat op in de SPORT & DATA PLAZA met om 13.00 uur een challenge.

 

AtoGear (SPORT & DATA Plaza: ARION voetafwikkelanalyse)

ARION helpt je bij het optimaliseren van uw hardloopprestaties, minimaliseert het risico op letsel en verhoog uw algehele efficiëntie. Deze drukgevoelige inlegzolen en geavanceerde footpods geeft een gedetailleerd beeld van je looptechniek. Middels geavanceerde technieken op het gebied van data, gaat je hardloopprestatie snel vooruit. ARION geeft een duidelijk beeld hoe je je voet landt en afwikkelt.  Bekijk hier de website en het filmpje.

ARION staat op in de SPORT & DATA PLAZA.

 

 

Skillvol (SPORT & DATA Plaza: sensors in hockeyvestjes)

Skillvol ondersteunt de hockeysport om te groeien als individu en als team.  Door middel van betaalbare en innovatieve Mate! sensortechnologie worden alle fysieke meetgegevens verzameld die het mogelijk maken om wetenschappelijk gevalideerde gegevens op te halen. Dit brengt de individuele sporter weer verder in zijn of haar fysieke vitaliteit na terugkoppeling. Naast hockey kunnen deze sensors ook voor andere sporten gebruikt worden.  Bekijk hier de website .

Skillvol staat op in de SPORT & DATA PLAZA met om 13.00 uur een sportchallenge.

 

 

iPos Technology (SPORT & DATA Plaza: Teugelsensors)

Verbeter je paardrijprestaties met de beugelsensor van iPos. Door middel van directe feedback op een koptelefoon weet je direct wat er niet lekker gaat tussen tussen ruiter/amazone en het paard. De app zorgt daarnaast nog voor mooi naslagwerk. Op het makersfestival mag je deze unieke sensor uitproberen op de SPORT & DATA Plaza. Check hier de website.

 

 

SportExperience (SPORT & DATA Plaza: Gamefication)

GAMEFICATION: MAAK VAN SPORT EEN SPEL

Je duikt het water in, zwemt zo snel mogelijk naar de overkant en keert. Om daarna zo snel mogelijk de afstand omgekeerd af te leggen. En klaar is de race. Je betreedt het veld en slaat met een klein balletje tegen een witte muur. En probeert je tegenstander te verschalken. Kan dat niet spannender en uitdagender? Ja, door game elementen aan de sport toe te voegen. Gamification voegt een nieuwe dimensie toe aan de sport en maakt van sport een spel. Beleef het op het makersfestival in de SPORT & DATA Plaza.

 

 

3D Mouthguard (SPORT & DATA Plaza: 3D geprinte bitjes)

In vijf seconden een bovenkaak omzetten in een mondbeschermer, ja dat kan. 3Dmouthguard bewijst dat door middel van automatisering en digitalisering elke sporter sneller kan beschikken over een mondbeschermer. Middels intraorale scanners en 3Dprinters wordt een mondbeschermer op maat geleverd in 45 minuten. Bekijk de mondbeschermer in de SPORT & DATA Plaza op het makersfestival.

Bekijk dit filmpje over de 3D mouthguard of de website.

SmartGoals (SPORT & DATA Plaza: SmartGoals)

Scoren waar het lampje brandt. Deze interactieve mobiele doelen zijn overal te gebruiken, in de sporthal of buiten op het veld. Een set van SmartGoals doelen wordt uitgezet op het speelveld. De lampjes gaan branden waar er gescoord moet worden. Vervolgens gaan de lampjes van een ander doel branden, totdat er gescoord wordt. Een moderne manier om sporters interactief te laten te trainen. Kom je een balletje trappen? SmartGoals is te vinden bij in de SPORT & DATA Plaza. Bekijk hier alvast de website.

Wanderwatch (SPORT & DATA Plaza: Wanderwatch)

Altijd al willen weten hoe hoog je springt en hoe vaak je hebt gesprongen? Dat kun je nu meten met de nieuwe app op de Wanderwatch. Kom lekker springen en wie weet, spring jij de high-score.Dan kun je gelijk ook kijken naar wat je nog meer kan met deze coole smartwatch voor kinderen (5-11 jaar) die speciaal is gemaakt voor buitenspelen. Je kunt er mee: foto’s maken, schatten, coole spellen spelen, en nog veel meer. Ouders kunnen op hun eigen smartphone altijd zien waar je bent en met je chatten. Wanderwatch combineert de fun van videogames met al het goede van buitenspelen. Kom springen bij Wanderwatch op de SPORT & DATA Plaza in de kapel van het gebouw.

.

 

Running 20/20 (SPORT & DATA Plaza: Project 'Happy Feet')

Project ‘Happy Feet’ is een samenwerking tussen Lafoot Looplab en running innovatie netwerk Running 20/20. Dit project heeft als doel om het gebruikers van wearables, pods en sensoren makkelijker te maken om deze benutten tijdens training of wedstrijd, ook om te zorgen dat lopen duurzamer en leuker kan worden: lopen zal nooit meer hetzelfde zijn! In dit project wordt gewerkt met technologie van Polar, Garmin, Arion, SHFT, Runscribe en Sensorun (Duitsland). Een groep fanatieke gebruikers test deze ‘digital running’ technologie en probeert deze begrijpelijk te maken voor een breed publiek. Digital running biedt nieuwe mogelijkheden voor trainers/begeleiders van hardlopers en wandelaars, kan voor verenigingen en bonden vernieuwend werken en is een krachtig analyse instrument. De bezoeker van onze stand kan een persoonlijke meting krijgen op de loopband, inclusief persoonlijke feedback van de aanwezige looptrainer, op basis van de data en de eigen observaties. Zie voor meer informatie: www.lafoot.nlen www.running2020.org.

 

 

.

 

The Dolphin Swim Club (VR beleving: zwemmen met dolfijnen)

The Dolphin Swim Club maakt Virtual Reality Dolphin Therapy, afgekort VR Dolphin Therapy. De kleine non-profit startup uit Leeuwarden zet zich in voor een harmonieus samenleven van mens en natuur. Wilde dolfijnen spelen daarbij een belangrijke rol. Dolfijnen zijn hele intelligente wezens, hun sonargeluiden hebben een helende werking en ze zijn ontzettend sociaal. Een geweldige natuurbeleving als een ontmoeting met wilde dolfijnen, lijkt een poort te zijn. Een ingang die je in contact brengt met alle levende wezens om je heen, inclusief jezelf. Dat dit de mens blijvend kan veranderen hebben Marijke Sjollema (oprichter) en Benno Brada (producer) zelf ervaren. Er werd gezwommen met wilde dolfijnen en walvissen in alle uithoeken van de wereld; van Egypte tot Arctisch Noorwegen, van Nieuw Zeeland tot Hawaii. En overal duikt altijd het woord ’Magie’ op. Met de komst van toegankelijke Virtual Reality kunnen ze hun missie, zoveel mogelijk mensen laten zwemmen met wilde dolfijnen in hun natuurlijke leefomgeving, wereldwijd nastreven.

Kom het stress-verlagend effect en de verwondering van de magie van zwemmen met wilde dolfijnen zelf ervaren op het SPARK Makersfestival! Bekijk hier nog een leuke film.

Conrad (workshops: Microbit en Robotica)

 

 

 

Conrad is dé Europese leverancier van artikelen, diensten en oplossingen op het gebied van technologie en elektronica voor zowel ondernemingen als individuele klanten. Vanuit 12 vestigingen in Europa combineren zij artikelen van hoge kwaliteit met nieuwe technologieën en diensten om al onze klanten professionele service te kunnen bieden. Op het makersfestival zullen zij twee interessante, indrukwekkende en innovatieve workshops voor oud en jong geven gedurende de middag. Kom dus naar de pantry (in de nis) beneden in het souterrain en ga aan de slag.

Bekijk de website en de film over Conrad.

 

JADS (Music as medicine)

   “MUSIC AS MEDICINE”

Wat kun je meten met een draadloze ECG meter? Wat kunnen ze doen met behulp van wearable technologie, oftewel de BOBBI. Op basis van data – verzameld met wearables – wordt samen met patiënten, gebruikers en behandelaars gevalideerde concepten ontwikkeld die kunnen worden omgezet naar concrete producten, diensten of processen. Met als uiteindelijk doel de zorg beter, slimmer en menselijker te maken. Om het gebruik van BOBBI te laten zien zal er een proef gedaan worden tijdens het SPARK Makersfestival. Hierbij zal gekeken worden, na het aansluiten van BOBBI Wearables bij bezoekers, wat de ECG/hartslag doet ten opzichte van de muziek die afgedraaid wordt. Gaat je hartslag gelijk lopen of is er een verschil in ritmes? Kom het ervaren in het Souterrain van de JADS University.

Bekijk alvast een filmpje op deze website over twee participanten die aan de test deelnamen in juni.  Of bekijk dit filmpje over een test die uitgevoerd is.

Fontys Hogeschool PulsED (innovaties en robotica)

De interactie tussen mens en technologie zal een wezenlijke invloed hebben op het onderwijs. Met de komst van technologie komt ook de verantwoordelijkheid om mens te blijven. In de verbinding tussen mensen vindt het leren plaats. Het Fontys PULSED-gedachtegoed gaat over het geloof dat ieder mens graag wil leren, dat fouten maken belangrijk is, dat leren plaatsvindt in een veilige leeromgeving, dat een lerende tijd en ruimte dient te krijgen om zich te kunnen verwonderen, dat er heldere afspraken worden gemaakt, dat het geleerde wordt verbonden aan de regio en dat een lerende zijn talenten en beperkingen erkent in respect voor de culturele diversiteit van de ander. De afgelopen weken zijn een aantal studenten vanuit de Minor Embrace Technology Entrepreneurship and Creativity aan de slag gegaan met projecten rondom een van de vier technologieën; VR, IoT, Intelligent Light, Drones. Tijdens het makersfestival zullen zijn in het souterrain op een interactieve wijze vijf prototypes laten zien.

Bekijk de website van Fontys PulsED en het teaserfilmpje van de opleiding om alvast een indruk te krijgen.

iToday (E-mobility)

Hoe vaak worden evenementen georganiseerd met honderden of duizenden mensen die in- en uitlopen, maar zonder echt te weten wat hun indrukken waren? Hoe weten we of de bezoekers genoten hebben van hun bezoek? Hoe kan een bedrijf zijn evenement meten om te weten te komen of het succesvol was? Dit is precies wat iToday gaat meten tijdens het SPARK Makersfestival! Hiermee beantwoorden ze vragen als hoe bewegen mensen zich over het het evenement, hoe voelen ze zich, welke activiteiten worden goed bezocht en welke minder? Het doel van dit unieke project is om te bepalen in welke mate de presentaties en / of tentoongestelde producten van invloed zijn op de algehele emotionele toestand van de bezoeker / klant. Dit project zal menselijke gezichtsuitdrukking kunnen herkennen en vertalen naar emotie / sentiment. Bij de booth/stand van iToday zal dit gevisualiseerd worden.

 

Cadmes /Mark3D (diversen)

Als ondernemer of medewerker word je in de huidige industrie continu uitgedaagd om on top of the game te zijn. Hoe blijf je de concurrentie voor? Welke slimme producten kun je bedenken? En hoe zet je je software zo optimaal mogelijk in in de dagelijkse werkzaamheden? Bij Cadmes kun je terecht voor innovatieve oplossingen, advies op maat en producten op het gebied van diverse software voor bedrijven in de maakindustrie. En maak kennis met de nieuwste innovaties op het gebied van 3D print technologie: Mark 3D biedt elke ingenieur de mogelijkheid om uitermate sterke 3D geprinte onderdelen verder te ontwikkelen en deze nog dezelfde dag uit te printen en te gebruiken.

 

 

Heijmans (Crosscover)

Het komt nog vaak voor dat voetgangers niet veilig kunnen oversteken via een zebrapad, oversteekplaats, kruispunt of rotonde. Oorzaken zijn meestal belemmerend zicht, onoplettendheid, of een gebrekkig reactievermogen van de automobilist. Crosscover is een innovatie van Heijmans waarmee ze een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid van voetgangers op zebrapaden. Het biedt een oplossing om weggebruikers beter te attenderen op zebrapaden en oversteekplaatsen waar voetgangers passeren.

Bekijk hier het filmpje. 

 

GrijsGroenGeel (Verplaatsbaar speelplein over energietransitie)

Bouke Bruins en Wouter Corvers zijn zelfstandig boysscout designers, ofwel een vormgever die de openbare ruimte zo nu en dan ‘hackt’. Daarmee worden reacties uitgelokt om die ruimte anders te ontwerpen of mee om te gaan. Hun nieuwste project is een verplaatsbaar speelplein over energietransitie. Dit doet hij in samenwerking met een aantal partners waaronder Museum van Bommel van Dam in Venlo. Hij heeft een verplaatsbaar speelplein ontworpen om ideeën en het besef over duurzame energie los te weken. Het speelplein biedt een aantal installaties die werken op zonne-energie. De werking van een zonnepaneel wordt bovendien op een speelse wijze uitgelegd. Meer informatie: https://vimeo.com/273722506of http://www.boukebruins.nl/index.html.

Lay3rs (3D printen)

De 3d printer verandert onze wereld op gebied van product design, ontwikkeling en produceren. Door de steeds vernieuwende technologie en materialen, intelligentie van software en toegankelijkheid van de gebruikersinterface, zullen de toepassingen met het 3d printen de komende 5 jaar zowel voor de consument als wel het bedrijfsleven een enorm belangrijke plek in gaan nemen. Als een enthiousiast team zal Lays3D, net als vorig jaar, op het festival de bezoekers bekend maken met de wondere wereld van 3d printing. Met fysieke producten en printers zullen ze aan het brede publiek adviseren over het 3D printen.

Bekijk voor meer achtergrond de website.

Rezone the Game (Wikihouse)

WikiHouse is de nieuwe revolutie in de zelfbouw. Gevoed door de gevolgen van de crisis en de groeiende behoefte aan een een economie waarin we zelf dingen willen realiseren en vervolgens willen delen met onze omgeving. Het is een innovatief open source bouwpakket dat voor iedereen op het web toegankelijk is. Rezone maakte samen met een huurster van woningcorporatie Zayaz een ontwerp voor het Wikihouse in Den Bosch op basis van de pionierswoning in Almere. En ontwikkelt het zo door op een bestaand ontwerp, vervolgens delen ze het op het web en het is voor iedereen beschikbaar over de hele wereld. Of bouw zelf en zoek iets uit de alsmaar groeiende bibliotheek, een kwestie van downloaden, uitfrezen en in elkaar zetten. Het delen van kennis en ervaring en het zelf maken is de kracht van WikiHouse. Kortom WikiHouse draagt bij aan de democratisering van het bouwproces en de productie en realisatie van meer betaalbare woningbouw. Kom op het makersfestival meer te weten over het Wikihouse en het ontwerp.

Smart City 's-Hertogenbosch (Smart City)

Partners SAP, Signify, Heijmans en de gemeente ‘s-Hertogenbosch hebben in de week van 29 oktober tot en met 2 november met het mobile innovation lab veel verschillende ideeën opgehaald om de stad te veraangenamen met slimme datatechnologie. Deze ideeën kun je tijdens het Makersfestival bekijken. Ook kun je jouw stem uitbrengen op het beste idee dat er volgens jou tussen zit! Laat ons jouw stem weten, via de QR code op het panel, of een mail naar jan.koster@sap.com! Wie weet gaan we dat idee ook echt in de stad maken!

AKV St. Joost/ Willem Twee muziek & beeldende Kunst (Shaping Data)

Kunstenaars kijken anders naar big data. Wat voor de meeste mensen een digitale brei is, is voor de kunstenaar een interessante verzameling gegevens. Uit oneindige hoeveelheden informatie destilleert hij structuren en creëert hij een kunstwerk. Het proces van onderzoeken, experimenteren en visualiseren is niet gebonden aan waarheidsgetrouwe bevindingen: er is ruimte voor esthetiek, artisticiteit, fantasie en verbeelding. Shaping Data brengt 7 jonge kunstenaars samen die ieder op hun eigen manier datagegevens vormen, kneden en modelleren en zo tot iets nieuws komen: een ‘different level’ op datagebied. Shaping Data prikkelt de bezoeker zich mee te laten voeren en te reflecteren op deze nieuwe kijk op data en kunst.

Deelnemende kunstenaars: Carl Alexander, Wikke Andeweg, Quintus Glerum, Tijmen Meijer, Iris van der Meule, Barry van der Rijt en Mauritz Seerden.

 

PlayField. (Big Data Trilogie)

playField. is een jong kunstencollectief bestaande uit Tim De Paepe, Marthe Schneider en Lana Schneider. Centraal staat het steeds sneller afnemen van fysiek sociaal contact door o.a. de mogelijkheden die digitalisering ons biedt. playField. onderzoekt de grens tussen acteur en toeschouwer.

#2 BIAS is het tweede deel van de Big Data Trilogie. In deze interactieve voorstelling tussen acteurs en toeschouwers draait het om persoonlijke informatie die we dagelijks vrijgeven. Wat zijn al onze individuele keuzes wanneer ze in een big data set terechtkomen? Niet meer dan cijfertjes. Sterker nog: eentjes en nulletjes. Hoe kunnen de individuele keuzes van de toeschouwers worden gereduceerd tot datgene wat zij voor een computer zijn: een code die hun keuzes blootlegt en dus hun ‘identiteit’? Want zijn de individuele keuzes die we maken niet wat ons onderscheidt van de rest? Of is die mogelijkheid tot keuze niet meer dan een illusie?

Meer informatie: https://www.playfield.be/#big-data-trilogie

 

Merel Smitt (Kunst: Performing Art)

Merel Smitt is kunstenaar in de performing arts. Haar werk is locatie specifiek en bevindt zich op het snijvlak van performance, installatie en beeldende kunst. Ze maakt theatrale experimenten over maatschappelijke en politieke onderwerpen waarin het publiek, bewust of onbewust, een actieve rol speelt. Momenteel doet ze twee jaar artistic research binnen het master programma van DAS Theatre in Amsterdam.

 

Aart Strootman (Darkness Rises)

Strootman is gefascineerd door de poëtische samensmelting van muziek en technologie en liet zich voor Darkness Rises inspireren door de eenzame Pioneer 10, een ruimtesonde die gelanceerd is in 1972. De sonde heeft voorlopig een flinke trip voor de boeg en is een baken van onze menselijke civilisatie in een onmetelijke ruimte. Op 22 januari 2003 slaagde NASA er voor het laatst in contact te leggen met de ruimtesonde. De laatste dataset die NASA van ruimtesonde Pioneer 10 oppikte, is door Strootman speciaal voor philharmonie zuidnederland en zijn ensemble TEMKO omgezet in muziek. Deze orkestrale ruimtetrip wordt ondersteund door een film van Dries Alkemade met ruimtebeelden die de mysterieuze reis van ruimtesonde Pioneer 10 begeleiden.

Darkness Rises wordt op 8 november uitgevoerd tijdens November Music 2018 door philharmonie zuidnederland & TEMKO, onder leiding van Karel Desseure. Meer informatie op www.novembermusic.net

 

Provincie (De Brabantse Tafel)

MADE IN BRABANT

Dé tafel van brabant! Verwonder je aan deze tafel over de vele nieuwe innovatie op het gebied van voedsel, de toekomst van ons vervoer of kijk hoe jij je huis energieneutraal maakt. In kleine maquette vorm kun je je vergapen in de vele Brabantse innovaties.